Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Rozhovor / Petr Fiala: Vysokorychlostní tratě potřebujeme, abychom byli prosperující zemí

Petr Fiala: Vysokorychlostní tratě potřebujeme, abychom byli prosperující zemí

23.4.2025

Železnice byla pro vývoj Evropy i českých zemí vždy stěžejní, v poslední době jako by ale její důležitost opět nabývala na síle. Výstavba vysokorychlostních tratí a související zkrácení vzdáleností má podnítit další rozvoj naší země, zásadní pro ekonomiku i bezpečnost je i dobře fungující a moderní konvenční síť. „Věnovat se rozvoji drážní infrastruktury je v zájmu nás všech,“ upozorňuje premiér České republiky Petr Fiala.

Petr Fiala: Vysokorychlostní tratě potřebujeme, abychom byli prosperující zemí

Pane premiére, která vaše cesta vlakem byla nejdůležitější? 
Vlaky mám rád a jezdil jsem s nimi opravdu hodně. Vlastně jsem tak trochu z železničářské rodiny, můj tatínek dlouhá léta pracoval v železničním stavitelství, takže jsme měli různé slevy na cestování vlakem. Jezdit vlakem proto pro mě bylo naprosto přirozené, dlouho jsme v rodině neměli ani auto. Když padl komunistický režim, tak jsem se poprvé mohl podívat na západ, a všechny cesty jsem absolvoval vlakem, třeba do Portugalska.
Ale ptáte se na tu nejdůležitější – určitě nejsledovanější byla má cesta vlakem do Kyjeva spolu s předsedy vlád Polska Mateuszem Morawieckim a Slovinska Janezem Janšou v březnu roku 2022. Byli jsme první evropští lídři, kteří Kyjev navštívili chvíli po vypuknutí ruské agrese.

Jak tehdy před třemi lety – necelý měsíc po začátku ruské invaze a ve velmi nejisté době – probíhala?
Byla to cesta do válečné zóny s jasným vzkazem: Ukrajina není sama. Všichni jsme si uvědomovali, co Ukrajinci prožívají. Že bojují za své životy, rodiny, za svoji vlast, nezávislost, za svobodu. Co je ale důležité a musíme si to připomínat i dnes, že Ukrajinci bojují také za nás, za naši bezpečnost, a my je v tom boji musíme podpořit. Cestovali jsme z bezpečnostních důvodů v noci, navíc nebyla ani jasná trasa, měnila se do poslední chvíle, protože Kyjev byl tehdy z několika stran obestoupen ruskými vojsky a my jsme se vyhýbali místům, kam se blížila fronta. Tak vidíte, i takto silný zážitek mám spojený s železnicí.

Přemýšlíte od té doby nad samotným smyslem železnice jinak?
Železnice je mimořádně důležitý dopravní prostředek spojený s moderní dobou. A vidíme to i u nás, třeba na rozdílech v rozvoji obcí a měst, které v 19. století odmítly železnici, anebo naopak využily jejích výhod. A to do jisté míry platí i dnes. Železnice je navíc součástí kritické infrastruktury – a jako taková je důležitá i při zajištění bezpečnosti. Ale nepochybně je to moderní a perspektivní způsob dopravy. Je v našem zájmu, abychom kvalitu a rychlost železničního spojení ještě posílili.

Kdy jste naposledy jel vlakem? 
Sice se vzhledem ke své práci k jízdě vlakem často nedostanu, ale zase tak dlouho to není. Naposledy jsem jel vlakem před Vánoci z Brna do Zastávky u Brna po modernizovaném úseku. Je skvělé, jak se servis a pohodlí ve vlacích posouvají rychle dopředu. Což jde ruku v ruce se stavem infrastruktury. Investice do dopravy jsou jednou z priorit naší vlády, proto mě těší, že pokračujeme ve zrychlování železnice, která je klíčová pro přeměnu Česka v moderní zemi otevřenou novým výzvám a příležitostem. Například nedávno zahájená modernizace českotřebovského uzlu je významná v kontextu celé Evropy, protože je to důležitá křižovatka i pro mezinárodní vlaky, ale také nákladní dopravu. V neposlední řadě pak projekt přispěje k lepšímu komfortu a bezpečnosti cestujících.

Čím je dráha pro Českou republiku důležitá?
Drážní doprava má na území České republiky dlouhou historii, a to i proto, že je rychlá, má poměrně velkou kapacitu a je energeticky šetrná. Význam železniční dopravy navíc dokazují i data, ze kterých vidíme, že se v počtu přepravených osob vracíme na hodnoty před pandemií. Železniční doprava je zkrátka svou povahou nezastupitelná a je v našem nejlepším zájmu věnovat se jejímu rozvoji a modernizaci, a to včetně klíčového projektu vysokorychlostních tratí.

V jaké formě je obecně naše současná železniční infrastruktura?
Naše železniční síť se díky velkým investicím postupně dostává na úroveň vyspělých evropských zemí. Zásadní jsou především investice do páteřních koridorů a dalších významných příměstských tratí.
Za velmi dobrou zprávu považuji přípravu projektů zvyšujících podíl elektrizace našich železnic nebo investice do bezpečnosti. Za zmínku stojí rozhodně i zprovoznění evropského zabezpečovače ETCS na nejvytíženějších úsecích naší železnice. Tento zabezpečovač pomáhá řídit provoz tak, aby byl především bezpečný a také i efektivní, což je u tak vytížené sítě, jako je ta naše, velmi důležité.

A jak nám pomohou vysokorychlostní tratě?
Vysokorychlostní tratě jsou pro náš další hospodářský rozvoj nezbytností. Vytvoří novou infrastrukturu, která bude využívána osobní dopravou, a díky moderním vozidlům a technologiím zrychlí cestování nejen v rámci republiky, ale i mimo ni. Nová infrastruktura uvolní kapacitu stávající sítě, a tím umožní navýšení počtu spojů nákladní i osobní dopravy a další zatraktivnění železnice. A v konečném důsledku předčí dopravu silniční. 
Oceňuji, že Ministerstvo dopravy a Správa železnic toto téma aktivně komunikují směrem k veřejnosti. Veřejná diskuze je u takto významného projektu namístě. Nemáme-li být skanzenem, ale je-li naším cílem sebevědomá a prosperující republika, musíme být připraveni společně podpořit tento projekt.

Jak vysokorychlostní tratě pomohou i těm, kteří je nebudou využívat?
Výstavbou vysokorychlostních tratí se uvolní kapacita na železniční síti, tím se rozšíří stávající nabídka vlaků z hlediska počtu linek i spojů. Dojde také k částečnému snížení přetěžování dálniční sítě. Ve středním až dlouhodobém horizontu bude také důležité, že lidé budou mít snadnější možnost dojíždět za prací, což by mělo umožnit kupříkladu udržet ekonomicky aktivní mladé lidi v regionech.

Důležité je kvalitní a kapacitní propojení české železnice se sítí u našich sousedů. V jakém stavu jsou jednání s našimi zahraničními partnery? A co udělat pro to, aby cestující více využívali k cestě do sousedních metropolí vlaky?
V případě spojení s Německem a Rakouskem je připravováno propojení Berlína, Prahy a Vídně v rámci Via Vindobona. Naším společným cílem bude díky nově budované infrastruktuře zvládnout celou cestu za 4 hodiny. Z Prahy tak bude možné dojet do Vídně i Berlína za přibližně 2 hodiny, což je v porovnání se současným stavem o polovinu kratší doba. Nejvýznamnější stavbou na tomto spojení je vybudování třicetikilometrového tunelu pod Krušnými horami, v současné době se k tomu dokončuje česko-německá mezistátní smlouva. Vysokorychlostní trať Praha – Drážďany zrychlí spojení nejen do Berlína, ale s využitím navazujících německých vysokorychlostních tratí také do Frankfurtu a západní Evropy. Důležitým projektem je i modernizace železničních spojení z Prahy přes Plzeň do Bavorska. A také rozvoj ve směru České Budějovice a Linec, který může v budoucnu otevřít rychlejší cestu nejen do Rakouska, ale i do Itálie s využitím Brennerského tunelu.
S polskou stranou aktivně pracujeme na přípravě nové tratě, která nám umožní propojit Českou republiku s Polskem vysokorychlostní tratí z Ostravy do Katovic. Také usilujeme o lepší železniční spojení do Bratislavy a Budapešti.

Jak vnímáte České dráhy ve srovnání s evropskými dopravci?
České dráhy se v nedávném průzkumu evropských dopravců umístily na 6. místě z 27 hodnocených dopravců. Výsledek je dobrý a současně motivující k dalšímu zlepšení. Rozhodně lze u Českých drah ocenit obrovský skok v nasazování nových vozidel v dálkové i regionální dopravě, který přispívá k nárůstu využívání železnice. V oblasti nákladní dopravy oceňuji u dceřiné společnosti ČD Cargo expanzi na další trhy, díky čemuž dnes patří mezi největší nákladní dopravce v Evropě. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Adam Svojanovský: ČD Bus roste. Kvalitativní excesy jsme eliminovaliAdam Svojanovský: ČD Bus roste. Kvalitativní excesy jsme eliminovali

21.3.2025 - Když jsme na stránkách Železničáře na podzim 2022 přinášeli první rozhovor s Adamem Svojanovským v čele ČD Busu, stál celý projekt vlastně na začátku. Po více než dvou letech je tedy vhodná doba porovnat, jak se plány střetly… »

Martin Bělčík: Největší hrozbou je věta „takto se to dělalo vždycky“Martin Bělčík: Největší hrozbou je věta „takto se to dělalo vždycky“

17.2.2025 - Uplynulý rok byl ve Výzkumném Ústavu Železničním po předchozím útlumu opět ve znamení výrazně rostoucí poptávky po službách. Společnost zejména ve druhé polovině roku 2024 dosáhla na svůj kapacitní strop. O výsledcích VUZ… »

Michal Krapinec: Smekám před všemi železničáři za jejich obdivuhodné nasazeníMichal Krapinec: Smekám před všemi železničáři za jejich obdivuhodné nasazení

22.1.2025 - České dráhy v uplynulém roce uvedly do provozu největší počet nových lokomotiv, elektrických, motorových a netrakčních jednotek v moderní historii. K tomu rozjely velké investiční akce v oblasti údržby vlaků a pokračují v… »

 

Všechny články rubriky Rozhovor

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika